Overgangsnormen en overgangsvergadering
De overgangsnormen
- De overgangsnormen zijn voor alle leerjaren afgeleid van de zak-slaag regeling.
- Ieder bevorderingscijfer wordt afgerond naar hele cijfers en cijfers boven de 6 leveren compensatiepunten op. Bijvoorbeeld: een cijfer tussen de 6,5 en 7,4 wordt afgerond naar 7 en levert 1 compensatiepunt op.
- De zak-slaag regeling komt op het volgende neer:
- Er is sprake van een volledige cijferlijst
- Leerlingen mogen maximaal één tekortpunt hebben voor de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde. De overige twee kernvakken dienen in dat geval dus voldoende te zijn.
- Daarnaast moeten leerlingen aan onderstaande eisen voldoen:
Onvoldoendes Compensatiepunten
geen 0 of meer
1 x 5 (4,5 – 5,4) 0 of meer
1 x 4 (3,5 – 4,4) 2 of meer
2 x 5 (4,5 – 5,4) 2 of meer
1 x 5 (4,5 – 5,4) en 1 x 4 (3,5 – 4,4) 3 of meer - Welke vakken compensatiepunten kunnen opleveren, en hoeveel, is per leerjaar verschillend
- Voor verschillende leerjaren en afdelingen gelden specifieke aanvullende eisen. Deze zijn terug te vinden in de informatiegidsen van de verschillende leerjaren.
- Leerlingen die één punt te weinig hebben volgens de overgangsnormen, komen in bespreking voor reguliere overgang.
- Leerlingen uit 1 en 2 havo kunnen bevorderd worden naar resp. 2 en 3 vwo als ze voldoen aan de volgende eis: alle vakken 6,8 of hoger.
- Als een leerling met een dyslexieverklaring in leerjaar 1, 2 en 3 door de cijfers voor Duits en Frans niet bevorderbaar is (maar zonder deze vakken wel een bevorderbare lijst heeft), wordt deze leerling toch besproken voor overgang naar het volgende leerjaar.
- De exacte overgangsnormen per leerjaar zijn opgenomen in de boekjes die op de informatieavond aan de start van het schooljaar worden verspreid.
- Leerlingen in de onderbouw kunnen alleen doubleren als de docentenvergadering daarmee instemt.
- Het is niet toegestaan om in twee opeenvolgende leerjaren te doubleren of drie jaar over één leerjaar te doen. Ook niet als dat om verschillende afdelingen van de school gaat of wanneer een leerjaar op een andere school is gevolgd. De schoolleiding kan hierop in bijzondere gevallen een uitzondering maken.
- Als een leerling op grond van bovenstaand artikel de school moet verlaten, geeft de school een advies m.b.t. de vervolgopleiding.
De overgangsvergadering
- Bij de overgangsvergadering hebben alle aanwezige lesgevende docenten één stem en worden alle leerlingen besproken die volgens de standaardregels niet over kunnen naar het volgende leerjaar.
- De vergadering wordt voorgezeten door de betreffende afdelingscoördinator of teamleider.
- Bij bijzondere situaties (denk bijvoorbeeld aan ernstige of langdurige ziekte, overlijden van naaste familieleden) kan de docentenvergadering beslissen om los van de hierboven beschreven normen besluiten te nemen. Een leerling die formeel niet voor bevordering in aanmerking komt kan dan toch worden besproken voor overgang. Relevante informatie moet door de leerling en de ouders voor de overgangsvergadering aan de mentor, afdelingscoördinator of teamleider meegedeeld worden.
- De aanwezige vakdocenten stemmen of ze de situatie zo uitzonderlijk vinden dat er los van cijfers kan worden gesproken over bevordering
- In de vergadering geeft de mentor aan wat de wensen zijn van de leerling en de ouders
- De vakdocenten geven aan wat voor deze leerling de verwachtingen op succesvol doorlopen van het volgende leerjaar zijn m.b.t. hun eigen vak
- Alle aanwezige docenten van de betreffende leerling stemmen over overgang, waarbij de wensen van de leerling en de ouders en de informatie van alle vakdocenten worden meegewogen
- Waar dat mogelijk is wordt naast overgang naar het volgende leerjaar van de afdeling waar de leerling op dit moment zit ook gekeken naar de mogelijkheden voor overgang naar het volgende leerjaar van een andere afdeling (van vwo naar havo of van havo naar vmbo TL)
- De vergadering beslist met meerderheid van stemmen. Bij een verschil van minder dan twee stemmen bepaalt de voorzitter van de vergadering de uitkomst
- De vergadering kan indien gewenst ook een advies geven m.b.t. het volgende leerjaar. De mentor brengt dit advies over
- De schoolleiding kan in individuele gevallen afwijken van bovengenoemde regels. Daarbij wordt de afweging van de docentenvergadering meegenomen.
Revisievergadering
- Een revisie van de overgangsvergadering kan bij de teamleider worden aangevraagd door de mentor of één of meer lesgevende docenten. Deze vergadering moet worden aangevraagd voor 14.00 uur van de dag volgend op de dag waarop de leerlingen besproken zijn. Zaterdagen, zon– en feestdagen tellen niet mee
- Een leerling kan op verzoek in revisie worden gebracht als de vergadering van oordeel is dat aan één van de volgende voorwaarden is voldaan:
- Er is een procedurefout gemaakt
- Er is een beslissing genomen op grond van onjuiste of onvoldoende informatie
- Er kan nooit tot een revisie worden besloten omdat er over een medeleerling met een vergelijkbare lijst een andere beslissing is genomen
- De teamleider beslist in overleg met de afdelingscoördinator en de mentor of een revisievergadering moet plaatsvinden
- De revisievergadering verloopt zoals ook de gewone overgangsvergadering, met daarbij natuurlijk de correcte procedure of de aanvullende informatie.