single-post.php

Keertje duf vanwege zwemtraining mag best

ZWEMTALENT ISABELLE ELSWEIJER (17) IS OOK EXAMENKANDIDAAT HAVO. DE SCHOOL GEEFT HAAR DE GELEGENHEID OM STUDIE EN SPORT TE COMBINEREN. FOTO LARS SMOOK

Techniek, daar draait het ook bij Isabelle Elsweijer (17) om. Maar dan van een iets andere soort, de zwemtechniek. De examenkandidate havo is een groot talent. Ze haalde al diverse medailles bij Nederlandse kampioenschappen. Maar niet zonder twee uur per dag te trainen. In krachthonk en water.

Het betekent dat ze normaal gesproken ‘s morgens al om kwart voor zes het Twentebad in duikt. Tot een uur of zeven, om zich vervolgens naar school te reppen. Dat kost soms best wat energie, geeft ze eerlijk toe. “Het komt wel eens voor dat ik wat duffer dan de anderen in de klas zit. Maar daar wordt nooit moeilijk over gedaan.”

Vrij voor kampioenschappen

In normale, niet-coronatijden heeft ze twee tot drie keer per jaar nationale kampioenschappen. Daar krijgt ze van het Bataafs Lyceum vrij voor. Toetsen en gemiste lessen moet ze, met enige begeleiding, zelf in zien te halen. Maar daar heeft ze geen moeite mee. “Ik heb van huis uit voldoende discipline meegekregen en het leren gaat me vrij makkelijk af.”

Over het havo-examen maakt ze zich dan ook niet zo druk. En teamleider Jentina Ardesch, die haar op school bijstaat, ook niet. Het profielwerkstuk, dat Isabelle samen met twee klasgenoten maakte, bewijst dat het geen bluf is. Het werkstuk ging over kinderen en scheiden. Dat wordt door jeugdinstelling Jarabee uitgegeven als boekje. En dat vindt Isabelle ‘best wel stoer’.

Gewetensvraag: zou ze zonder Bataafs Lyceum ook die zwemmedailles hebben gehaald? “Ik denk het wel”, zegt Isabelle Elsweijer. “Maar de school heeft het wel makkelijker gemaakt. Ik krijg de vrijheid om zelf te plannen wanneer ik de lessen en toetsen ga inhalen. Dat is wel fijn.”

Isabelle gaat vwo doen aan het Bataafs Lyceum en wil daarna in België gaan studeren. En dat is waarschijnlijk een stuk minder goed te combineren met een zwemcarrière.

Extra prikkel voor snelle leerling

MAATWERK ONDERWIJS

Soms gaat leren zo makkelijk dat een leerling wel wat extra uitdaging kan gebruiken. Het Bataafs Lyceum wil daar zoveel mogelijk bij helpen door maatwerk te leveren. Aan een jongen met een wiskundeknobbel bijvoorbeeld en een meisje dat heel goed kan zwemmen.

MICHEL HASSELERHARM

Voortgezet onderwijs is meer dan een diploma halen om door te kunnen leren of aan het werk te kunnen. Het is de plek waar talenten worden ontdekt dan wel ontplooid. Maar daar is ruimte voor nodig.

En dat past niet altijd in een strak lesrooster, waar scholen en leerlingen zich nu eenmaal aan te houden hebben. “Het vraagt discipline van de leerlingen”, zegt Jentina Ardesch, teamleider havo van het Bataafs Lyceum. “Maar de ervaring leert dat het wel goed komt als je ze de ruimte en het vertrouwen geeft.”

Het Bataafs Lyceum, een locatie van de Openbare Scholengemeenschap (OSG) Hengelo, heeft meerdere manieren om leerlingen te prikkelen. Zo kunnen de vwo-leerlingen in de onderbouw kiezen voor de masterclass. Speciaal voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, met extra vakken als filosofie en kunstzinnige vorming en acht tot tien projectlessen per week.

Daarnaast is er voor de andere klassen BL-Xtra, waarin verschillende vakken worden gecombineerd. Bij ‘Ontwerpen en Techniek’ onderzoeken leerlingen bijvoorbeeld welke vormen van licht er zijn en hoe je die kunt gebruiken. Vervolgens ontwerpen ze zelf een lamp.

Projecten bij bedrijven

En sinds een paar jaar is er BL-Business, dat een link probeert te leggen tussen bedrijfsleven en onderwijs. “Veel leerlingen hebben moeite om een vervolgstudie te kiezen. Daarom geven we ze de gelegenheid diverse beroepen te leren kennen”, legt coördinator Gerdi Haverkamp uit. “En voor leerlingen die een extra uitdaging kunnen gebruiken, kijken we ook of een bedrijf die kan bieden.”

https://krant.tubantia.nl/titles/tubantia/7137/publications/13100/pages/8

 

Deel dit bericht